Bioanalityka i chemia medyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-2-CH-SI-BICHM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bioanalityka i chemia medyczna |
Jednostka: | Instytut Nauk Chemicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Bilans punktów ECTS: | Udział w wykładach 30 godz. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych 30 godz. Konsultacje 15 godz. Samodzielne przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych + opracowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń 15 godz. Przygotowanie się do egzaminu końcowego 10 godz. Sumaryczne obciążenie pracą studenta 100 godz. Punkty ECTS za przedmiot 4 ECTS |
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Wspomagany technikami multimedialnymi wykład, ćwiczenia laboratoryjne. |
Rodzaj przedmiotu/modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny):: | fakultatywny |
Rodzaj przedmiotu: | Fakultatywny |
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Efekty W_01 - W_06 oraz U_01 - U_06 oraz K_01 i K_02 sprawdzane będą na dwóch kolokwiach działowych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych. Całość efektów kształcenia będzie sprawdzana na końcowym egzaminie pisemnym. |
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Znajomość podstaw chemii ogólnej, fizycznej i analitycznej oraz podstaw biologii i biochemii w zakresie przyjętym w standardach kształcenia dla tych przedmiotów. |
Założenia i cele przedmiotu: | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z aspektami chemii medycznej, a zwłaszcza szeroko pojętej analityki cząstek biologicznie czynnych. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami współczesnej chemii medycznej takimi jak: klasyfikacja leków, źródła leków, teoria receptorów, mechanizm działania leków, projektowanie leków i obrazowanie medyczne. Na zajęciach laboratoryjnych student wykonuje analizę i syntezę wybranych leków przeciwzapalnych i przeciwgorączkowych oraz wydziela związki z materiałów naturalnych. Celem wykładu jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami chemii bionieorganicznej dotyczącymi m.in. działania ważnych dla życia biopierwiastków, funkcją w żywym organizmie związków organicznych oddziałujących jako bioligandy z jonami metali oraz rolą metali we współczesnej medycynie. |
Pełny opis: |
1. Podstawowe pojęcia chemii medycznej, biomedycznej obejmujące m.in. podstawy biologii molekularnej, biofizyki i genetyki. 2. Budowa komórki, błon komórkowych, budowa i funkcje krwi, bariera krew-mózg. 3. Bufory w organizmie ludzkim. 4. Grupy funkcyjne i związki chemiczne o znaczeniu biomedycznym i medycznym. 5. Nowoczesne układy polimerowe i hybrydowe stosowane w biomedycynie. 6. Nowoczesne materiały (np. kontrasty do obrazowania rezonansem magnetycznym), jak i terapeutyczne (np. nośniki leków). W szczególności zostaną omówione m.in.: biokompatybilne polimery naturalne (polisacharydy, polipeptydy) i syntetyczne, polimery „inteligentne”, hydrożele, dendrymery. 7. Mikro- i makroelementy oraz ich podstawowe funkcje biologiczne i medyczne. 8. Witaminy i witaminologia, funkcje, ich rodzaje i właściwości (awitaminoza, hiperwitaminoza, hipowitaminoza). 9. Flawonoidy, budowa, podział i podstawowe funkcje biomedyczne. 10. Prozdrowotne i szkodliwe właściwości biologicznie aktywnych związków. 11. Leki ich rodzaje, budowa, zasady działania, interakcje. Chemioterapeutyki (cytostatyki) w leczeniu nowotworów. |
Literatura: |
literatura podstawowa: 1. G. Patrick, Chemia medyczna : podstawowe zagadnienia, WNT, Warszawa 2003 2. J.M. Berg, L. Stryer, J.L. Tymoczko, Biochemia, PWN, W-wa 2011. 3. M. Zając, E. Pawełczyk, Chemia Leków, AM Poznań 2006. 4. Bioanalityka w nauce i życiu t. 1 i 2, red. I. Baranowska, B. Buszewski, wyd, PWN 2020 literatura dodatkowa: 1. D. Steinhilber, M. Schubert-Zsilavecz, H. J. Roth, Chemia medyczna, MedPharm2012 1. L. Stryer, Biochemia, PWN, Warszawa 2006. 2. J.M. Mossakowski, J.B. Strosznajder, red., Mózg a Starzenie, UN-O, Warszawa 2001. |
Efekty uczenia się: |
W_01 Zna podstawowe pojęcia medyczne, biomedyczne oraz biochemiczne tj.: budowę komórek (w tym budowę krwi), antyoksydanty (ich podział), farmakologia, chemioterapia itp. W_02 Zna podstawowe aspekty budowy i metody oceny właściwości biomateriałów i substancji chemicznych. W_03 Ma wiedzę pozwalającą na wykorzystanie biomateriałów do określonego celu praktycznego oraz wskazania metody ich zagospodarowania. W_04 Zna budowę i funkcje związków wielkocząsteczkowych występujących w organizmach żywych. W_05 Zna znaczenie podstawowych mikro- i makroelementów, flawonoidów, witamin, elektrolitów, buforów występujących w organizmach ludzkich oraz podstawowe cytostatyki wykorzystywane w leczeniu chorób nowotworowych. U_01 Potrafi w sposób zrozumiały przedstawić poprawne rozumowanie wiążące właściwości biopolimerów i ich funkcje w organiźmie. U_02 Potrafi w sposób zrozumiały przedstawić poprawne rozumowanie działania leków ze wzgledu na ich budowę. U_03 Potrafi przeanalizować wpływ substancji chemicznych i antyoksydantów na komórki biologiczne i organizmy żywe. U_04 Potrafi określić scharakteryzować przemiany metaboliczne zachodzące w podstawowych szlakach metabolicznych, a także sposoby magazynowania i przetwarzania energii chemicznej w komórce U_05 Potrafi przeanalizować wpływ mikro-, makroelementów, witamin, flawonoidów na organizmy żywe. K_01 Jest gotów do myślenia i działania w sposób samodzielny, wykazuje się inicjatywą. K_02 Jest gotów do przestrzegania przepisów prawa, norm i zasad, w tym uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia modułu na ocenę jest uczestnictwo w wykładach i laboratoriach. Przygotowanie opisu wykonywanych ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczenie dwóch kolokwiów działowych oraz uzyskanie minimum 50% punktów z egzaminu. Skala ocen: 0-50% – 2 ; 51-60% – 3; 61- 70 -3.5; 71-80 – 4; 81-90 -4.5; 91 –100% - 5. Poprawy: Jeden termin poprawkowy w sesji poprawkowej. Ocena końcowa kursu stanowi połowę oceny z laboratorium (średnia z dwóch kolokwiów działowych) i połowę oceny z egzaminu końcowego: średnia powyżej 3,00 – dostateczny, powyżej 3,25 – dostateczny plus, powyżej 3,75 – dobry, powyżej 4,25 – dobry plus, powyżej 4,75 – bardzo dobry. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
LAB
WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Ocena pracowników inżynieryjno-technicznych (ankiety)
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Piszcz | |
Prowadzący grup: | Ewa Olender, Paweł Piszcz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Brak protokołu Ocena pracowników inżynieryjno-technicznych (ankiety) - Brak protokołu Wykład - Egzamin |
|
Bilans punktów ECTS: | Bilans punktów ECTS: |
|
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: |
|
Rodzaj przedmiotu/modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny):: | obowiązkowy |
|
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: |
|
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Wymagania wstępne i dodatkowe: |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-22 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Ocena pracowników inżynieryjno-technicznych (ankiety)
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Piszcz | |
Prowadzący grup: | Ewa Olender, Paweł Piszcz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Brak protokołu Ocena pracowników inżynieryjno-technicznych (ankiety) - Brak protokołu Wykład - Egzamin |
|
Bilans punktów ECTS: | Bilans punktów ECTS: |
|
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: |
|
Rodzaj przedmiotu/modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny):: | obowiązkowy |
|
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: |
|
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Wymagania wstępne i dodatkowe: |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-20 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Ocena pracowników inżynieryjno-technicznych (ankiety)
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Piszcz | |
Prowadzący grup: | Ewa Olender, Paweł Piszcz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Brak protokołu Ocena pracowników inżynieryjno-technicznych (ankiety) - Brak protokołu Wykład - Egzamin |
|
Bilans punktów ECTS: | Bilans punktów ECTS: |
|
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: |
|
Rodzaj przedmiotu/modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny):: | obowiązkowy |
|
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: |
|
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Wymagania wstępne i dodatkowe: |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-19 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Ocena pracowników inżynieryjno-technicznych (ankiety)
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Branowska | |
Prowadzący grup: | Danuta Branowska, Joanna Jabłońska, Ewa Olender | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Brak protokołu Ocena pracowników inżynieryjno-technicznych (ankiety) - Brak protokołu Wykład - Egzamin |
|
Bilans punktów ECTS: | Bilans punktów ECTS: |
|
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: |
|
Rodzaj przedmiotu/modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny):: | obowiązkowy |
|
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: |
|
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Wymagania wstępne i dodatkowe: |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Ocena pracowników inżynieryjno-technicznych (ankiety)
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Branowska | |
Prowadzący grup: | Danuta Branowska, Joanna Jabłońska, Dorota Łuniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Brak protokołu Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Siedlcach.