Uniwersytet w Siedlcach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projekty przestrzenne 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: HU-SP-SU-F2-PP1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Projekty przestrzenne 1
Jednostka: Pracownia Sztuki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Bilans punktów ECTS:

4

Planowane formy/działania/metody dydaktyczne:

Faza projektowa: przedstawienie szkiców, rozmowa, akceptacja projektu i zatwierdzenie go do realizacji.


Faza realizacyjna: ćwiczenia praktyczne polegające na wykonaniu zatwierdzonego projektu z wykorzystaniem narzędzi i różnorodnych materiałów klasycznych i niestandardowych.


Rodzaj przedmiotu/modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny)::

fakultatywny

Rodzaj przedmiotu:

Fakultatywny

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta:

Sprawdzenie stopnia realizacji efektów uczenia się następować będzie w trakcie korekt prac podczas wykonywania kolejnych etapów ćwiczenia na zajęciach, oraz podczas przeglądu ostatecznego na koniec semestru.

Weryfikacja wiedzy - korekta prac ukierunkowana na uzyskanie informacji o poziomie wiedzy z zakresu kreacji artystycznej, świadomego wyboru materiałów oraz środków ekspresji w celu uzyskania odpowiedniego przekazu artystycznego .

Weryfikacja umiejętności – korekta na postawie przedstawionych prac sprawdzająca pogłębione umiejętności posługiwania się warsztatem dostosowanym do stworzenia własnej wypowiedzi artystycznej.

Weryfikacja kompetencji społecznych –sprawdzenie umiejętności samooceny własnych działań podczas realizacji projektów oraz na podstawie auto-uzasadnienia efektu końcowego.


Na podstawie frekwencji- obecność oraz aktywne uczestniczenie w zajęciach.


Wymagania wstępne i dodatkowe:

Znajomość podstaw kształtowania formy przestrzennej, znajomość podstaw kompozycji.

Założenia i cele przedmiotu:

1. Eksperyment z materiałem

2. Eksperyment z formą tj. własna wypowiedź i kreacja artystyczna na zadany temat. Ćwiczenie obejmuje realizację dwóch prac.

3. Podstawy technik sztukatorskich

Pełny opis:

1. Eksperyment z materiałem: posługiwanie się różnorodnymi technikami i materiałami właściwymi rzeźbie np. gliną, plasteliną, drewnem, gipsem. Wykorzystywanie materiałów z pozoru nieoczywistych dla formy rzeźbiarskiej np. siano, papier, liście, materiały tekstylne, plastik, szkło, tektura etc. Próba łączenia ze sobą różnych technik i materiałów. Nauka sposobu obróbki rozmaitych materiałów, umiejętność rozpoznawania różnic w ich kształtowaniu. (Każdy materiał ma inne właściwości i cechy fizyczne, podlega innej obróbce). Eksperyment z materiałem ma na celu nakierowanie studenta na kreatywny tor myślenia abstrakcyjnego, jak również odnalezienie własnego medium jakim może być tworzywo rzeźbiarskie oraz rozwinięcie indywidualnego języka formy.

2. Eksperyment z formą: Umiejętność stworzenia własnej kreacji artystycznej w odpowiedzi na zadany temat: „Pojęcie abstrakcyjne”. Zdolność posługiwania się zasadami kompozycji oraz urzutowania formy w przestrzeni. Ponadto zadanie ma na celu zapoznanie studenta z pojęciem myślenia abstrakcyjnego jako rozumowania za pomocą pojęć abstrakcyjnych, które cechuje wyjście poza obszar świata konkretów. Ćwiczenie pokazuje jak bardzo myślenie abstrakcyjne jest niezbędne do pojęciowego ujmowania rzeczywistości i tworzenia wyobrażeń, a co za tym idzie, stworzenia własnej kreacji artystycznej. Zadanie podkreśla istotną rolę myślenia abstrakcyjnego w procesie twórczym oraz jego wpływ na kreatywność tak ważną w odniesieniu do twórczości. Wymagana jest realizacja dwóch prac. Jedna ma być odpowiedzią na eksperyment z wybranym przez studenta materiałem, druga (wykonana w glinie lub plastelinie) zostanie przeznaczona do stworzenia negatywowej formy silikonowej.

Omówienie twórczości znaczących rzeźbiarzy polskich XX wieku min. Magdaleny Abakanowicz, Xawerego Dunikowskiego, Stanisława Szukalskiego. Wykład na temat Polskiej rzeźby pomnikowej.

3. Podstawy technik sztukatorskich: Nauka tworzenia negatywowych form silikonowych służących do robienia gipsowych form pozytywowych lub (dodatkowo) nauka tworzenia negatywowych form gipsowych służących do tworzenia pozytywowych form wyciskanych z gliny ceramicznej. Nauka obróbki gotowej formy pozytywowej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Sztuka Świata tom 9, Wydawnictwo Arkady 2009

2. Sztuka Świata tom 10, Wydawnictwo Arkady 2009

3. Aleksandra Melbechowska - Luty, Posągi i ludzie. Rzeźba polska dwudziestolecia międzywojennego (1918 – 1939), Wydawnictwo Nerition, Warszawa 2005.

Literatura dodatkowa:

1. Albumy, katalogi z wystaw, filmy o rzeźbie i działaniach przestrzennych.

2. Aleksandra Melbechowska – Luty i Irena Bal, Teoria i Krytyka. Antologia tekstów o rzeźbie polskiej (1915-1939), Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2007

3. Sztuka Świata tomy 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, Wydawnictwo Arkady 2009

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W_01 Student zna i rozumie źródła i formy inspiracji leżące w obszarach rzeźby i form przestrzennych, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej K_W08

Umiejętności:

U_01 Student rozwija umiejętności warsztatowe umożliwiające realizację własnych koncepcji projektowych z zakresu rzeźby i form przestrzennych K_U06

U_02 doskonali umiejętności warsztatowe w zakresie rzeźby i form przestrzennych K_U07

Metody i kryteria oceniania:

Sprawdzenie stopnia realizacji efektów uczenia się następować będzie w trakcie korekt prac podczas wykonywania kolejnych etapów ćwiczenia na zajęciach, oraz podczas przeglądu ostatecznego na koniec semestru.

Weryfikacja wiedzy - korekta prac ukierunkowana na uzyskanie informacji o poziomie wiedzy z zakresu kreacji artystycznej, świadomego wyboru materiałów oraz środków ekspresji w celu uzyskania odpowiedniego przekazu artystycznego .

Weryfikacja umiejętności – korekta na postawie przedstawionych prac sprawdzająca pogłębione umiejętności posługiwania się warsztatem dostosowanym do stworzenia własnej wypowiedzi artystycznej.

Weryfikacja kompetencji społecznych –sprawdzenie umiejętności samooceny własnych działań podczas realizacji projektów oraz na podstawie auto-uzasadnienia efektu końcowego.

Na podstawie frekwencji- obecność oraz aktywne uczestniczenie w zajęciach.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Mazurkiewicz
Prowadzący grup: Aleksandra Mazurkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Bilans punktów ECTS:

4

Efekty kształcenia:

Wiedza:


W_01 Student zna i rozumie źródła i formy inspiracji leżące w obszarach rzeźby i form przestrzennych, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej K_W08


Umiejętności:


U_01 Student rozwija umiejętności warsztatowe umożliwiające realizację własnych koncepcji projektowych z zakresu rzeźby i form przestrzennych K_U06

U_02 doskonali umiejętności warsztatowe w zakresie rzeźby i form przestrzennych K_U07


Forma i warunki zaliczenia::

Forma zaliczenia:

-Indywidualny przegląd prac połączony z rozmową sprawdzającą zakres osiągniętych kompetencji.

Warunki zaliczenia:

- uzyskanie oceny minimum 3 z przeglądu końcowego (w skali 2-5)

- ocenie podlegają dwie skończone prace oraz forma silikonowa

- regularna frekwencja oraz uczestniczenie w zajęciach


Planowane formy/działania/metody dydaktyczne:

Faza projektowa: przedstawienie szkiców, rozmowa, akceptacja projektu i zatwierdzenie go do realizacji.


Faza realizacyjna: ćwiczenia praktyczne polegające na wykonaniu zatwierdzonego projektu z wykorzystaniem narzędzi i różnorodnych materiałów klasycznych i niestandardowych.


Rodzaj przedmiotu:

Fakultatywny

Rodzaj przedmiotu cyklu /modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny)::

fakultatywny

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta:

Sprawdzenie stopnia realizacji efektów uczenia się następować będzie w trakcie korekt prac podczas wykonywania kolejnych etapów ćwiczenia na zajęciach, oraz podczas przeglądu ostatecznego na koniec semestru.

Weryfikacja wiedzy - korekta prac ukierunkowana na uzyskanie informacji o poziomie wiedzy z zakresu kreacji artystycznej, świadomego wyboru materiałów oraz środków ekspresji w celu uzyskania odpowiedniego przekazu artystycznego .

Weryfikacja umiejętności – korekta na postawie przedstawionych prac sprawdzająca pogłębione umiejętności posługiwania się warsztatem dostosowanym do stworzenia własnej wypowiedzi artystycznej.

Weryfikacja kompetencji społecznych –sprawdzenie umiejętności samooceny własnych działań podczas realizacji projektów oraz na podstawie auto-uzasadnienia efektu końcowego.


Na podstawie frekwencji- obecność oraz aktywne uczestniczenie w zajęciach.


Wymagania wstępne i dodatkowe:

Znajomość podstaw kształtowania formy przestrzennej, znajomość podstaw kompozycji.

Założenia i cele przedmiotu:

1. Eksperyment z materiałem

2. Eksperyment z formą tj. własna wypowiedź i kreacja artystyczna na zadany temat: „Pojęcie abstrakcyjne”. Ćwiczenie obejmuje realizację dwóch prac.

3. Podstawy technik sztukatorskich

Pełny opis:

1. Eksperyment z materiałem: posługiwanie się różnorodnymi technikami i materiałami właściwymi rzeźbie np. gliną, plasteliną, drewnem, gipsem. Wykorzystywanie materiałów z pozoru nieoczywistych dla formy rzeźbiarskiej np. siano, papier, liście, materiały tekstylne, plastik, szkło, tektura etc. Próba łączenia ze sobą różnych technik i materiałów. Nauka sposobu obróbki rozmaitych materiałów, umiejętność rozpoznawania różnic w ich kształtowaniu. (Każdy materiał ma inne właściwości i cechy fizyczne, podlega innej obróbce). Eksperyment z materiałem ma na celu nakierowanie studenta na kreatywny tor myślenia abstrakcyjnego, jak również odnalezienie własnego medium jakim może być tworzywo rzeźbiarskie oraz rozwinięcie indywidualnego języka formy.

2. Eksperyment z formą: Umiejętność stworzenia własnej kreacji artystycznej w odpowiedzi na zadany temat: „Pojęcie abstrakcyjne”. Zdolność posługiwania się zasadami kompozycji oraz urzutowania formy w przestrzeni. Ponadto zadanie ma na celu zapoznanie studenta z pojęciem myślenia abstrakcyjnego jako rozumowania za pomocą pojęć abstrakcyjnych, które cechuje wyjście poza obszar świata konkretów. Ćwiczenie pokazuje jak bardzo myślenie abstrakcyjne jest niezbędne do pojęciowego ujmowania rzeczywistości i tworzenia wyobrażeń, a co za tym idzie, stworzenia własnej kreacji artystycznej. Zadanie podkreśla istotną rolę myślenia abstrakcyjnego w procesie twórczym oraz jego wpływ na kreatywność tak ważną w odniesieniu do twórczości. Wymagana jest realizacja dwóch prac. Jedna ma być odpowiedzią na eksperyment z wybranym przez studenta materiałem, druga (wykonana w glinie lub plastelinie) zostanie przeznaczona do stworzenia negatywowej formy silikonowej.

Omówienie twórczości znaczących rzeźbiarzy polskich XX wieku min. Magdaleny Abakanowicz, Xawerego Dunikowskiego, Stanisława Szukalskiego. Wykład na temat Polskiej rzeźby pomnikowej.

3. Podstawy technik sztukatorskich: Nauka tworzenia negatywowych form silikonowych służących do robienia gipsowych form pozytywowych lub (dodatkowo) nauka tworzenia negatywowych form gipsowych służących do tworzenia pozytywowych form wyciskanych z gliny ceramicznej. Nauka obróbki gotowej formy pozytywowej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Sztuka Świata tom 9, Wydawnictwo Arkady 2009

2. Sztuka Świata tom 10, Wydawnictwo Arkady 2009

3. Aleksandra Melbechowska - Luty, Posągi i ludzie. Rzeźba polska dwudziestolecia międzywojennego (1918 – 1939), Wydawnictwo Nerition, Warszawa 2005.

Literatura dodatkowa:

1. Albumy, katalogi z wystaw, filmy o rzeźbie i działaniach przestrzennych.

2. Aleksandra Melbechowska – Luty i Irena Bal, Teoria i Krytyka. Antologia tekstów o rzeźbie polskiej (1915-1939), Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2007

3. Sztuka Świata tomy 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, Wydawnictwo Arkady 2009

Uwagi:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Nowak, Paweł Wocial
Prowadzący grup: Paweł Wocial
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Siedlcach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.1.0-2d972b65e (2024-04-03)