Elementy działalności twórczej i innowacyjnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | HU-SP-SU-EDTI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elementy działalności twórczej i innowacyjnej |
Jednostka: | Pracownia Sztuki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Bilans punktów ECTS: | Studia stacjonarne Aktywność Obciążenie studenta Wykłady 15 godzin Ćwiczenia 30 godzin Konsultacje 8 godzin Studiowanie literatury i przygotowanie materiałów na wykłady 15 godzin Przygotowanie do zaliczenia z wykładów 15 godzin Przygotowanie materiałów na ćwiczenia 15 godzin Przygotowanie grupowej prezentacji wybranego zagadnienia 7 godzin Sumaryczne obciążenie pracą studenta 100 godzin Punkty ECTS za przedmiot 4 |
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne: | Wykład konwersatoryjny, prowadzony z zastosowaniem prezentacji multimedialnej oraz dyskusji nad wybranymi zagadnieniami. Ćwiczenia audytoryjne i problemowe kształtujące umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznej: sprawdzenie zakresu opanowanej wiedzy, analiza studiów przypadku, dyskusja problemowa, projektowa praca w grupach. |
Rodzaj przedmiotu/modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny):: | obowiązkowy |
Rodzaj przedmiotu: | Ogólny |
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta: | Weryfikacja efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych następuje na: • zaliczeniu pisemnym, • poprzez analizę i prezentację zagadnienia lub problemu w ramach omawianych treści, pracę w grupach poprzez opracowanie map myśli. |
Wymagania wstępne i dodatkowe: | Znajomość podstawowych pojęć z zakresu nauk społecznych, w tym: psychologii, socjologii przedsiębiorczości, ekonomii, prawa |
Założenia i cele przedmiotu: | 1. Nabycie wiedzy umożliwiającej zrozumienie podstawowych zagadnień dotyczących procesu twórczego i innowacyjnego; 2. Rozumienie wielkowymiarowości dla aktywności twórczej i innowacyjnej oraz umiejętności analizy potencjału twórczego i innowacyjnego; 3. Kształtowanie świadomości w zakresie działania mechanizmów powstawania, wzmacniania, wykorzystania oraz ochrony działań twórczych i innowacyjnych. 4. Przygotowanie studentów do funkcjonowania w twórczym i innowacyjnym zespole/organizacji. |
Pełny opis: |
PODSTAWY TWORZENIA POTENCJAŁU TWÓRCZEGO I INNOWACYJNEGO 1. Potencjał kreatywny i innowacyjny a współczesne środowisko człowieka 2. Proces kształtowania i rozwoju potencjału kreatywnego 3. Podstawy dla umiejętności rozpoznania i oceny potencjału kreatywnego 4. Mapowanie myśli jako narzędzie rozumowania. Podstawy dla kształtowania i rozwoju potencjału twórczego i innowacyjnego. DZIAŁANIA TWÓRCZE I INNOWACYJNE 1. Zespół jako podstawa tworzenia i kształtowania potencjału twórczego i innowacyjnego 2. Budowanie aktywności twórczej i innowacyjnej w pracy zespołowej. Klimat dla kreatywności. 3. Analiza potencjału twórczego i innowacyjnego jednostek w zespole 4. Mechanizmy wzmacniania i wykorzystania działań twórczych i innowacyjnych we wspólnej pracy WYKORZYSTANIE POTENCJAŁU TWÓRCZEGO I INNOWACYJNEGO 1. Aktywność przedsiębiorcza – podstawa dla realizacji działań twórczych i innowacynych. 2. Mechanizmy wzmacniania działalności twórczej i innowacyjnej. 3. Kształtowanie świadomości możliwości wykorzystania w działaniu potencjału kreatywnego. 4. Ochrona efektów twórczego i innowacyjnego działania. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kreatywność pracowników i twórcze zespoły, pod red. R. Knosala, K. Tomczak-Horyń, B. Wasilewska, PWE 2020. 2. Ancona D., Bresman H., Zespoły X: jak budować zespoły, które odnoszą sukces, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Warszawa 2013. 3. D. Gmitrzak, Obudź swoją kreatywność. Jak aktywować twórczy potencjał umysłu, Wyd. Helion, Gliwice 2019. 4. T. Buzan, Mapowanie myśli, Wyd. Helion, Gliwice 2019. 5. Przedsiębiorczość i zarządzanie innowacjami. Wiedza, technologia, konkurencja, przedsiębiorstwo, pod red. Z. J. Makieła, M. M. Stuss, C.H. Beck, Warszawa 2018. Literatura dodatkowa: 1. R. Florida, Narodziny klasy kreatywnej, Wyd. narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010. 2. M. Karwowski, Klimat dla kreatywności. Koncepcje, metody, badania, Difin, Warszawa 2009. 3. Innowacyjna przedsiębiorczość w Polsce. Odkryty i ukryty potencjał polskiej innowacyjności, red. Paulina Zadura-Lichota, PARP 2015. 4. Działalność innowacyjna małych przedsiębiorstw w Polsce, pod red. A. Kuś i in, Wyd UMK, Toruń 2020 5. Finansowanie działalności innowacyjnej małych przedsiębiorstw w Polsce, pod red. A Kuś i in., Wyd. UMK, Toruń 2020. 6. A. Wojtczuk- Turek, Zachowania innowacyjne w pracy. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne, Difin, Warszawa 2012. 7. USTAWA z dnia 30 maja 2008r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej, Dz.U. z 2008 r. Nr 116, poz. 730,.. z 2013 r. poz. 1240. |
Efekty uczenia się: |
Symbol efektu - Efekt uczenia się: WIEDZA - Symbol efektu kierunkowego W_01 - Zna i rozumie źródła i formy inspiracji w realizacji aktywności twórczej i innowacyjnej, umożliwiające rozwój potencjału artystycznego - K_W08 W_02 - Zna podstawowe zasady tworzenia i rozwoju aktywności twórczej i działalności innowacyjnej - K_W10 W_03 - Zna podstawy i zasady dotyczące przedsiębiorczości. Zna i rozumie przepisy prawne w zakresie ochrony prawa autorskiego - K_W07 Symbol efektu - Efekt uczenia się: UMIEJĘTNOŚCI - Symbol efektu kierunkowego U_01 - Samodzielnie poszukuje źródeł dla inspiracji twórczej i działalności innowacyjnej. Umie wykorzystać rozwiniętą osobowość twórczą do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych oryginalnych koncepcji artystycznych. - K_U01, U_02 - Umie dokonywać analizy własnych możliwości, koncepcji, działań. Potrafi rozwiązywać złożone zadania projektowe wykorzystując potencjał twórczy i podejmując działania innowacyjne. - K_U03, U_03 - Jest przygotowany do twórczego współdziałania i pracy z innymi osobami, a także kierowania zespołem przy tworzeniu wspólnego projektu lub działaniach innowacyjnych. - K_U05 Symbol efektu - Efekt uczenia się: KOMPETENCJE SPOŁECZNE - Symbol efektu kierunkowego Ks_01 - Rozumie potrzebę i zna właściwe formy ciągłego doskonalenia oraz rozwoju kompetencji twórczych. - K_K01 Ks_02 - Jest zdolny do prowadzenia i rozwijania własnej działalności artystycznej i innowacyjnej. - K_K02 Ks_03 - Jest gotów do pracy zespołowej poprzez umiejętność efektywnego komunikowania się, inicjowania działań artystycznych oraz kształtowania potencjału twórczego i innowacyjnego. - K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: zaliczenie na ocenę Ćwiczenia: zaliczenie bez oceny. Weryfikacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy następuje na zaliczeniu w formie pisemnej, która obejmuje zestaw pytań problemowych sprawdzający stopień opanowania wiedzy z zakresu poszczególnych zagadnień przedmiotu i umiejętności zastosowania tej wiedzy we wskazanych (konkretnych) sytuacjach oraz aktywne uczestnictwo w zajęciach. Podstawą dopuszczenia studenta do zaliczenia jest uzyskanie przez niego zaliczenia z ćwiczeń. Weryfikacja efektów kształcenia w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych następuje na ćwiczeniach w oparciu o: • aktywny udział w dyskusji i realizacji wyznaczonych zadań na zajęciach, m.in. w oparciu o analizę i prezentację zagadnienia czy rozwiązanie problemu, • zaprojektowanie, wykonanie i prezentację grupową mapy myśli. Procentowy zakres ocen z kolokwium: 91 – 100% – bardzo dobry 81 – 90% – dobry plus 71 – 80% – dobry 61 – 70% – dostateczny plus 51 – 60% – dostateczny 50 – 0% – niedostateczny Na ocenę końcową z przedmiotu (wpisywaną do systemu USOS Web) w 70% wpływa wynik zaliczenia pisemnego oraz w 30% -aktywność ćwiczenia/wykłady. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Jasińska | |
Prowadzący grup: | Monika Jasińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 14 miejsc
Wykład, 15 godzin, 14 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Jasińska | |
Prowadzący grup: | Monika Jasińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Siedlcach.